Csoportbontás az iskolánkban

Intézményenként más, körülményekhez és lehetőségekhez igazított eljárásrendek alakultak a szeptember 1-jén indult tanévvel kapcsolatban. Tirpák Zsolt, a Debreceni Szakképzési Centrum kancellárja a Naplónak elmondta, az iskolákban koordináltan szervezik a mozgást, és különös figyelmet fordítanak egyebek közt a fertőtlenítésre, a termek közötti vándorlás csökkentésére és a szünetekben a tömeges csoportosulás elkerülésére.

Megkezdődött a 2020/21-es tanév őszi féléve szeptember 1-jén, azonban a tanárok és diákok most nem a megszokott módon találkozhattak. A koronavírus-járvány megelőzése végett óvintézkedések betartására kötelezik az intézményekben tartózkodókat. A rendkívüli eljárásrendek részleteiről Tirpák Zsolt kancellárt kérdezte meg a Napló.

Összetett terület

– Az Innovációs és Technológiai Minisztérium, alapító fenntartónk olyan eljárásrend-javaslatot fogalmazott meg, amely alapján minden intézményünk kidolgozta a magára vonatkozó stratégiát. Nem lehetett egységes, sablonos a rendszer, hiszen minden intézményben másak a körülmények és a lehetőségek.

„Különösen a szakképző intézmény az, amely nagyon összetett, hiszen ebben az esetben nemcsak tantermekről vagy sportterekről beszélünk, hanem gyakorlati terek, műhelyek és laborok használatát is figyelembe kell venni”

– részletezte Tirpák Zsolt.

Irányított megvalósítás

A DSZC kancellárja lapunknak arról is beszélt, hogy valamennyi intézményükben figyelmet fordítanak a megfelelő biztonságra, a fertőtlenítésre, a rendszeres szellőztetésre, a gyerekek távolságtartására, a termek közötti vándorlás csökkentésére, valamint a szünetekben előforduló tömeges csoportosulás elkerülésére. – Nem állíthatjuk statikusan azt, hogy ne legyen mozgás az iskolákban, helyette koordináltan valósítjuk meg azt. Sok olyan intézményünk van, ahol a negyven főhöz közelít egyes osztályok létszáma, emiatt felmerült a csoportbontás gondolata is a rendszer kidolgozásakor. Ahhoz, hogy minden szükséges óvintézkedést betarthassunk, a magas létszámú osztályokat két csoportra osztjuk, így az intézményben történő, személyes találkozáson alapuló oktatáson csak az osztály egyik fele vesz részt, míg a másik fele digitális eszközökkel csatlakozhat az órákhoz. Ez a csoportbontás heti váltásban történhet, és lehetővé teszi az osztálytermeken belül is az ajánlott távolságtartást – ismertette a kancellár.

Kialakult a kultúrája

A Debreceni Szakképzési Centrumhoz tartozó intézmények figyelmet fordítottak arra is, hogy a diákok érkezése és távozása ne okozzon nagy csoportosulást.

Az épületek összes lehetséges bejáratánál szervezetten engedik át a tanulókat, kézfertőtlenítőt pedig mind a beléptetésnél, mind a helyiségekben elhelyeztek. Emellett négy iskolában később, 8.30-kor kezdik a tanítást, ezzel is segítve a diákok tömeges érkezésének elkerülését.

– Differenciáltan, iskolára, osztályközösségre vonatkozóan kellett döntést hoznunk, ugyanakkor egységes a rendszerben, hogy a tanulók mellett a tanároknak és a személyzetnek is ajánlott a maszk viselése, valamint a másfél méter távolság tartása. Intézményeinkben nem előzmények nélküli a mozgás, a személyes jelenlét, hiszen már a digitális oktatás alatt is elkerülhetetlen volt az óvintézkedések betartása mellett történő találkozás. Az érettségi és a szakmai vizsgák ideje alatt, május elejétől június végéig a kollégáink és a végzős diákok is bent voltak az iskolákban, így intézményeinkben a 2020-as őszi félév megkezdésére kialakult a közösségi találkozás egészségvédelmet szolgáló rendszere – fűzte hozzá Tirpák Zsolt.

Felkészültek a digitális tanrendre is

A koronavírus-járvány ellen hozott intézkedések értelmében márciusban digitális tanrendre állt át az ország valamennyi oktatási intézménye. Ez a hirtelen változást igénylő helyzet sokaknak okozott nehézséget: nem minden szülő tudta könnyedén megoldani a gyermeke napközbeni felügyeletét, másoknak pedig az online tanuláshoz szükséges eszközök biztosítása jelentett nehézséget. Az oktatási intézmények munkatársai a járványügyi helyzet első hulláma alatt sok tapasztalatot szerezhettek.

HIRDETÉS

Az, hogy a 2020/21-es tanév őszi féléve hagyományos oktatási rendben kezdődhetett meg, sokaknak kedvező helyzet. – Azt gondolom, hogy a szülők nagyon várták annak a lehetőségét, hogy az intézmények transznacionális oktatási rendben kezdjék meg a munkát. A rendkívüli tanév szabályaival kapcsolatban sem aggodalmakról, sem pedig kritikus gondolatokról nincsen információnk.

„Azt tapasztaljuk, hogy inkább mindenki a várakozás időszakát éli, és azért szurkol, hogy minél tovább lehessen így, ebben a hagyományos formában folytatni az oktatást”

– mondta Tirpák Zsolt.

A kancellár kifejtette, hogy míg márciusban mindenkit váratlanul ért a digitális oktatásra való átállás, hiszen egyik napról a másikra kellett cselekedni, mostanra készen áll a Debreceni Szakképzési Centrum minden intézménye arra, hogy ha a helyzet úgy kívánja, újból bevezesse a teljes online tanítási rendet. – A kollégáknak megvannak a tapasztalataik, tisztában vannak a hiányosságokkal és a bevált módszerekkel egyaránt. A tavasszal szerzett sikerélményekre épülve tudunk továbbmenni. Vannak olyan tantárgyak, tananyagok, amelyeket nagyon gördülékenyen tudunk a digitális eszközök használatával, személyes találkozó nélkül is tanítani, azonban vannak olyanok is, így egyebek mellett a gyakorlati képzések, amelyek véghezvitele nagyobb nehézségekbe ütközik az online térben. Úgy gondolom, hogy jelenleg biztonságosan fogadjuk a diákokat, az egészség megóvásáért mindent megteszünk, ugyanakkor a szakmai gyarapodás kiemelten fontos szempont a működésünk tekintetében – mondta a DSZC vezetője.

Forrás: HAON

Kérdésed van? Keress minket bizalommal!     felveszem a kapcsolatot